torsdag 7 november 2013

Så var det dags

Utredningen startar imorgon!

Jag känner mig precis som innan en resa. Funderar på om jag har kommit ihåg allt. Kommer jag kunna sova inatt?
Det känns spännande och ovisst på samma gång.

Jag ringde till Famljerätten i onsdags. Det visade sig att vi precis fått en familjerättssekreterare utsedd. Hon hade tydligen oss på sin att-göra-lista.
När vi pratade berättade hon att hon var uppbokad under hela november, men vi kanske kunde hitta några tider. När vi la på hade vi bokat in alla tillfällen vi ska ses!

Imorgon är ett första samtal. Vet inte riktigt vad vi ska prata om då faktiskt, men kan tänka mig att det är mest information.
Vi ska lämna in våra livsberättelser och blanketterna vi beställt från Kronofogden och Försäkringskassan. Vi ska också lämna en ekonomisk redovisning och våra senaste deklarationer.

Den 18 november ska vi på läkarundersökning. Då kollas vårt allmänna hälsotillstånd. Vi ska mätas, vägas, BMI räknas ut. Vi måste hiv-testas. Sen ska läkaren intyga att vi verkar starka och friska nog att ta hand om ett adoptivbarn som kan ha haft en väldigt svår start i livet.

Den 19 november träffar vi familjerättssekreteraren igen. Då på en 3 timmar lång intervju i varsitt rum, samtidigt. Vi intervjuas utifrån en metod som kallas Kälvesten-modellen. Det är samma intervjumetod som används när blivande familjehem utreds.

25 november sen är det dags för hembesöket då vårt hem ska granskas. 

Redan 27 november ska beslut fattas av Socialnämnden!

Så, om 20 dagar vet vi om vi blir godkända som adoptivföräldrar.

Lite resfeber som sagt. Försöker ta det lugnt.
Har varit på yoga. Dricker te i soffan och går strax och lägger mig. Imorgon börjar det!

2 kommentarer:

  1. Å vad roligt!! Vad skönt att det går snabbt för er också! Det kommer gå bra idag! Ni kommer få svara på motivet till adoption och vad ni har lärt er på adoptionskursen och göra det där "psyktestet". Lycka till!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är skönt med inside-info! Hann se det innan och nu har vi varit där. Tror det gick bra. Vi fick inte göra psyktestet idag.. blir nog nästa gång.
      Kram

      Radera