måndag 18 november 2013

Läkarundersökning

Den obligatoriska läkarundersökningen - check!

Läkaren sa lite skämtsamt till mig att det känns som jag ska sälja en häst när han tittade i min mun.
Jag blev klämd på magen, alla leder böjdes fram och tillbaka, han kollade puls och blodtryck.
Sen mättes midjemått, vikt och längd.
Allt för att kontrollera att jag kan bli en bra förälder.

Kan inte sluta tänka att det är ganska sjukt. Hur ska detta kunna visa på förmågan att ta hand om ett barn?  Jag försöker tänka att allt är för barnets skull, inte tänka så mycket på hur märkligt det känns att bli granskad inifrån och ut.
Imorgon är det dags för djupintervjun. Då är det insidan som ska granskas. Under 3 timmar kommer jag och min man sitta i varsitt rum med varsin familjerättssekreterare och svara på frågor. Många intima frågor, många värderingsfrågor.
Vi fick många bra tips i helgen från det ena paret som redan gått igenom den. De berättade om frågor som kommer ställas, en del väldigt märkliga faktiskt.
Jag känner mig lite mer förberedd efter att ha pratat med dem. Det är skönt.
Samtidigt känner jag mig ganska förvirrad och trött just nu och inte alls mentalt förberedd att bli granskad och bedömd.
Men det ska nog gå bra. Återigen är det ju barnets bästa som är i fokus. Allt jag känner nu spelar ju egentligen ingen roll.
Barnet ska få trygga, vettiga föräldrar. Det är det viktiga för familjerätten.
Och vi ska få ett barn en dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar