söndag 4 maj 2014

Kroppen och hormonerna

Funderar en del just nu på hur kroppen har påverkats av de 11 hormonbehandlingar som jag gått igenom. Jag har haft ont i en höft över ett år. Nu har jag äntligen tagit tag i att gå till en sjukgymnast för att kolla upp det.
Hon gav mig ganska snabbt diagnosen inflammation i bäckenleden.
Pratade sedan med en vän som också har gått igenom flera ivf-behandlingar. Hon hade råkat ut för samma sak och hennes sjukgymnast menar att kroppen påverkas av alla hormoner precis på samma sätt som vid en graviditet (inte samma påfrestning förstås).
Det kan alltså handla om foglossning. Jag har läst om foglossning på vårdguiden och visst låter det bekant..
Det känns ju riktigt meningslöst att ha foglossning när man inte fött barn eller ska föda barn.
Ja, det är väl aldrig roligt förstås. Men tycker det är konstigt att fertilitetsläkarna inte nämner detta. Om det nu är så? Någon som varit med om liknande?
Generellt tycker jag informationen är dålig från läkarna när man går igenom ivf-behandlingar.
Vi får inte mycket information alls om hur det påverkar kroppen under behandlingen eller efter.
Ingen direkt hjälp med den psykiska påfrestning som det innebär heller.
Klinikerna är dåliga på att fånga upp de patienter som mår dåligt under behandling.
Visst berättar de att det finns psykologer som är experter på det här med barnlöshet, men de tar riktigt bra betalt. Det är inget som många väljer när de precis köpt ett behandlingspaket för 70 000 kr.
Usch, jag vill att min kropp ska vara fri från den här hemska tiden nu.
Det här höftproblemet blir som en påminnelse om allt jag stoppat i mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar